Myšlienku navrátenia sa na zem najviac presadzujú hinduisti. Bola vytvorená veľmi dávno a vraví sa, že náuka o karme bola známa už v roku 4000 pnl. Hinduisti taktiež považujú viditeľný svet za prelud, nie je taký, aký sa človeku zdá. Prevteľovanie duší sa nazýva sansára, kolobeh života. V nedávnych spisoch sa uvádza, že duša sa musí znovuzrodiť 2 000 000 - krát v rastlinnej podobe, 6 400 000 - krát v zvieracej a 200 000 - krát v ľudskej, a potom bude oslobodená. Sansára sa riadi zákonom karmy, ktorý je rovnaký pre všetkých, i pre bohov. Dá sa z nej však uniknúť aj skôr, plnením troch základných ciest : činnosťou, plnením povinností a poznaním, najmä pomocou jógy, ktorá sa pre svoje upokojujúce účinky stala obľúbená aj na západe. Taktiež treba zachovávať zákon kást, a to sú brahmani, šľachtici - bojovníci, slobodní ľudia a otroci. Existuje ešte mnoho podkást a zvláštna skupina vyvrheľov spoločnosti, čiže párie, alebo nedotknuteľní. Zákon kást znamená, že sa človek musí zdržiavať len v spoločnosti svojej kasty, ktorá mu bola udelená na základe jeho minulého života.
Oslobodenie, čiže mókša, existuje len individuálne, dochádza k nemu, keď duša vyčerpala karmu. Je to spojenie s brahmanom po smrti, alebo ešte v prítomnom živote, potom je to nirvána. Keď sa oslobodený človek stáva svätcom, neexistuje pre neho žiadna skutočnosť, necíti žiadne priania, všetko je pre neho zbytočné. Po smrti je viac, či menej úzkymi zväzkami spojený s Bohom. Je ako bez myšlienok, bez vedomia.
V bhaktických kruhoch sa stretávame s iným postojom. Vychádza z pôvodného advaitického poňatia sansárového procesu ako božskej tvorivej hry, čiže lílá. Veria, že ľudia sa z oddanej lásky k Bohu vzdajú cieľa oslobodenia a dajú sa mu tak povediac k dispozícii. Ochotne sa podľa vôle božej zúčastňujú jeho sansárovej hry ako pokorné bábky, možno až donekonečna.
K hinduistom kedysi patril aj Siddharta Gautama, Buddha, ktorý neskôr dosiahol nirvánu a začal hlásať učenie, ktoré sa stalo podkladom pre vznik buddhizmu. Buddhistické poňatie reinkarnácie sa líši od hinduistického len v detailoch, preto ho tu nebudem obšírnejšie rozoberať.
Komentáre